Ieder kind is uniek!
Wij willen ieder kind de juiste aandacht geven, zo kan ieder kind zich optimaal ontwikkelen. Om kwaliteit te kunnen realiseren werken we vanuit de daltonprincipes: verantwoordelijkheid, zelfstandigheid, samenwerken, reflectie, effectiviteit en differentiatie.
Deze principes maken dat we een duidelijke structuur bieden in de groepen en duidelijk zijn in wat wij van de kinderen verwachten. Zo werken we aan een Dalton speel-, leer- en werkomgeving waarin het kind zich veilig voelt en waarin het zich, binnen zijn persoonlijke mogelijkheden, optimaal kan ontwikkelen.
Het belangrijkste in de ontwikkeling van kinderen is ‘gezien’ worden. Wanneer je naar kinderen kijkt en hen echt ‘ziet’, zullen zij zich competent voelen. Doordat kinderen echte aandacht krijgen zullen zij groeien in hun ontwikkeling. Het begint bij de visie: Ieder kind is uniek en heeft zijn eigen behoeften. Wanneer een kind vanuit die eigen behoeften speelt of leert en zelf zicht heeft op zijn eigen doelen zal hij eigenaar worden van zijn eigen leerproces. Immers, iedereen die eigenaar is van zijn eigen leerproces kan het beste uit zichzelf halen! Natuurlijk gaat dit niet vanzelf. Kinderen worden op SOL Villa Ambacht zo begeleid dat zij zicht krijgen op de doelen die zij willen en kunnen halen. Zo creëren we optimale ontwikkelkansen.
Om deze kwaliteit te kunnen realiseren werken we vanuit de daltonprincipes: verantwoordelijkheid, zelfstandigheid, samenwerken, reflectie, effectiviteit, borging en differentiatie. Deze principes maken dat we een duidelijke structuur bieden in de groepen en duidelijk zijn in wat wij van de kinderen verwachten. Zo werken we aan een speel-,leer- en werkomgeving waarin het kind zich veilig voelt en waarin het zich, binnen zijn persoonlijke mogelijkheden, optimaal kan ontwikkelen. Om optimale ontwikkelkansen aan kinderen en hoogwaardige opvang en onderwijs te bieden, vergroten onze teamleden structureel hun kennis en vaardigheden.
De daltonvisie van ons speel-ontwikkel-leerplein ziet u terug in allerlei aspecten in de dagelijkse praktijk. Van leerlingenraad tot mediatoren. Van taakbrieven tot werken in units. Al deze werkvormen en activiteiten ondersteunen onze daltonvisie. Het daltongehalte van ons SOL ziet u zeker niet alleen in deze activiteiten maar vooral in de daltoncultuur binnen onze organisatie.
Fearless human beings!
Dalton is van oorsprong een onderwijsstroming afgeleid van het boek ‘Education on the daltonplan’ (1922) van Helen Parkhurst (1887-1973). Parkhurst: “Wat wij nodig hebben in onze maatschappij zijn mensen zonder vrees.” (Fearless human beings) Elk mens neemt zijn verantwoordelijkheid in de samenleving. Het gaat om een grote mate van zelfvertrouwen en tonen van moed om te werken aan een democratische wereld. De waarden achter het plan zijn tijdloos en ook uitstekend te vertalen naar ontwikkeling en opvoeding in maatschappelijk verband. Hierdoor vormt Dalton een stevige basis voor SOL Villa Ambacht.
‘Experience is the best and indeed the only real teacher.’
Helen Parkhurst
SOL Villa Ambacht bereidt kinderen voor om te functioneren in een complexe samenleving door ondernemend en zelfverantwoordelijk te zijn in het leven, in het werken en in het samenleven. Wij bieden onze kinderen een veilig, ondersteunend klimaat om het kind de kans te bieden zo initiatiefrijk en zelfstandig mogelijk met de omgeving om te gaan. Elk teamlid heeft per definitie vertrouwen in de positieve bedoelingen van het kind.
Hoi, wij zijn de kinderraad en willen ons graag aan jullie voorstellen!
Wij willen samen met jullie ons SOL nog beter en fijner maken. Daarbij denken wij bijvoorbeeld aan de veiligheid. We vinden het goed om met de methode De Vreedzame School te werken en de mediatoren, maar ook de verkeersveiligheid vinden wij belangrijk. Vorig jaar zijn we begonnen met thematisch werken. Wij gaan dit schooljaar onderzoeken hoe het daarmee gaat en hoe we dit verder kunnen verbeteren. Wij vinden het belangrijk dat er genoeg tijd is voor creatieve lessen en je eigen onderzoek. Natuurlijk gaan we dit jaar in de kinderraad ook meedenken over de inrichting van ons nieuwe SOL. Daarbij denken we nu ook mee over de BSO, want we zijn nu één Speel Ontwikkel Leerplein. We zijn allemaal erg enthousiast en goed in nieuwe dingen verzinnen voor het SOL.
Natuurlijk hebben wij de hulp van alle kinderen nodig, zodat we met elkaar ons SOL steeds een beetje beter kunnen maken. Heb je een goed idee dan kun je dat opschrijven en in onze brievenbus doen. Ook kun je ons altijd aanspreken en dan zullen wij het in onze vergaderingen bespreken.
Als wij nieuws hebben dan komen we dat vertellen in de groepen en u kunt het lezen op FB en onze website.
Groetjes,
De kinderraad
SOL Villa Ambacht Dalton Speel- Ontwikkel- en Leerplein
We are a proud member of the Dalton International community.
Dalton International selected schools and education related institutes and honored them with an official certificate as “Member of Dalton International” It is the result of their merit and activities for the national and international Dalton development, in a relentless solidarity with Dalton International. All these schools are open for colleagues from other ‘Members of Dalton International’ or those who are the guests of Dalton International.
More information at daltoninternational.org